Про мене

Моє фото
Освіта - педагогічний інститут ім. М.Горького 1985 рік Вчитель історії, суспільствознавства, методист виховної роботи. Стаж роботи - 38 років Педагог. стаж - 32 років Вчитель вищої категорії спеціалізованої загальноосвітньої школи з вивченням іноземних мов № 4 міста Фастова з 1992 року.

Урок узагальнення та систематизації знань за темою «Українські землі в першій половині XVIІ ст.»

Тема.  Урок узагальнення та систематизації знань за темою «Українські землі в першій половині XVIІ ст.»

Мета: повторити та узагальнити матеріал теми, а саме: соціально-економічний розвиток українських земель, становище українського козацтва, церковне та культурне життя на українських землях в першій половині XVIІ ст.; підготуватися до тематичного оцінювання; розвивати в учнів уміння аналізувати та узагальнювати матеріал, робити висновки, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами.
Основні поняття: «соціально-економічний розвиток», «національно-визвольний рух», «культура».
Обладнання: картки з документами та завданнями.
Тип уроку: урок тематичного оцінювання, урок-змагання.
Хід уроку
Цей урок є незвичайний, бо проходить він у вигляді змагання трьох команд. Клас ділиться на три групи. Можна використати принцип: Перший, Другий, Третій та ін. Поки діти займають свої місця, учитель нагадує їм правила гри.
На уроці учні працюватимуть у групах, урок буде проходити у вигляді змагання між ними;
1. Командам буде запропоновано пять конкурсних завдань, за які будуть нараховуватися бали. За кожне завдання дається певна кількість балів.
2. Якщо якийсь учень не буде працювати, то з команди в кінці уроку знімається один бал, якщо два учні — то два бали і т. ін.
3. За кожне порушення правил гри з команди знімається один бал.
4. За кожне доповнення команда отримує додатковий бал.
5. Учні з команди-переможниці отримують у кінці уроку оцінки, на один бал вищі від зароблених.
6. Перемагає та команда, яка отримає більшу кількість балів.
Далі обираються командири, які повинні в кінці уроку виставити оцінки членам своїх команд. Ці оцінки будуть узгоджуватися з учителем.

Завдання 1. «Історичний марафон»
Команди називають по черзі терміни, які стосуються теми «Боротьба українського козацтва з чужоземними загарбниками», і пояснюють їх.
Наприклад:
1. Яничари — привілейована піхота в турецькій армії, що поповнювалася примусовим набором хлопчиків-християн.
2. Козаки — вільні люди, які населяли південноукраїнські степи.
3. Ясир — бранці, яких захоплювали турки і татари під час нападів на українські і польські землі.
4. Чайка — легкий дерев’яний корабель козаків.
5. Хотинська війна — переможна війна козаків над татарами.
6. гетьман Конашевич-Сагайдачний — герой Хотинської війни.
7. Каторга — назва великого дерев’яного веслового військового судна в Османській імперії.
Цей перелік учні продовжують доти, поки не будуть названі всі основні поняття даної теми. У цьому конкурсі перемагає та команда, яка останньою називає якийсь термін. Вона отримує п’ять балів, а решта — по три бали.


Завдання 2. «З глибини віків»
Цей конкурс передбачає роботу учнів з історичними джерелами.
Кожній команді пропонується опрацювати документ і дати відповідь на запитання. Максимальна оцінка за цей конкурс 5 балів. На роботу з документом відводиться 3 хвилини.
1-а команда
Документ 1    Із «Постанови щодо низовців», затвердженої королем Стефаном Баторієм 16 вересня 1578 р.
 «… Перед тим же паном старостою мають скласти присягу на вірність і йому послушними бути … тобто мають не воювати землі Волоської, не чинити в ній жодних шкод і розрух, а якщо хтось би це чинив, мали б гамувати, хапати і бити як нашого коронного неприятеля. Так само мають триматися щодо Білгорода, Очакова, Тягині, сіл і степів їхніх, аби там шкод жодних не чинили, ані не позволяли чинити цареві кримському, його землям, людям, улусам …однак мають давати нам знати про царських людей; узагалі будуть поступати відповідно до наших наказів. ».
(О.В.Гісем, О.О.Мартинюк “Історія України” 8 клас - С. 35)
Завдання
Які обов’язки мали виконувати на державній службі реєстрові козаки?
2-а команда
Документ 2.   Польський публіцист С.Старовольський про зміни, які відбувалися в середовищі шляхти в першій половині XVII ст.
«За старих часів вважалося обовязком селянина обробляти землю, а купця – займатися мирськими справами. Шляхтич же віддавався рицарській справі і безперервно воював. Тепер у нас нема вояків, … зате є корчмарі, гендлярі і посередники … Найбільшим подвигом у нас вважається знати дорогу, якою женуть биків із маєтку до Гданська, бо всі заможніші торгують волами, кіньми, вином, медом, … рибою, … усяким хлібом … Усе, що їх піддані мають у себе для продажу, вони наказують нести на панський двір, скуповують за найнижчими цінами і відправляють до міста… Туди ж вони посилають і свої продукти».
(О.В.Гісем, О.О.Мартинюк “Історія України” 8 клас - С. 54)
Запитання
1. Які зміни відбулися в середовищі шляхти внаслідок розвитку товарного виробництва?
3-я команда
Документ 3. Опис умов життя селян Середнього Подніпровя в 30-40-х роках XVII ст. Г.Л. де Бопланом
«Тутешні селяни заслуговують на співчуття. Вони надзвичайно бідні, бо мусять тричі на тиждень відбувати панщину своїми кіньми і працею власних рук. Крім того, незалежно від розмірів наділу, повинні давати відповідну кількість зерна, безліч каплунів, курей і качок перед Великоднем, Трійцею та Різдвом. До того ж мають возити своєму панові задарма дрова та відбувати багато інших робіт … Ще вимагають від них грошових податків. Крім того, десятину з баранів, поросят, меду, усяких плодів,  - а кожні три роки – і третього волика … Але це ще не найважливіше, оскільки пани мають необмежену владу не тільки над їхнім майном, а й над їхнім життям; яка велика свобода польської шляхти».
(О.В.Гісем, О.О.Мартинюк “Історія України” 8 клас - С. 57)
Запитання
1. Які податки й повинності стягувалися із селян?
2. Які факти свідчать про безправне становище селян?

Завдання 3. «Склади розповідь»
Командам роздаються картки з ключовими словами. Учні повинні вгадати, про яку подію йдеться, а потім скласти про неї розповідь. При цьому під час відповіді повинні працювати всі члени команди (кожен із учнів по черзі говорить по одному реченню, а в цілому повинна вийти зв’язна послідовна розповідь). При оцінюванні цього конкурсу враховується побудова самої розповіді, чи була вона послідовною, змістовною, повною, з’ясовується, чи працювали всі члени команди. Максимальна оцінка за цей конкурс шість балів. Конкурс стосується тем:
        а/ польсько-козацький збройний конфлікт 1625 р.
        б/ повстання Тараса Федоровича (Трясила) 1630 р.
        в/ повстання Івана Сулими 1635 р.

Картка № 1
• Станіслав Конєцьпольський;
• Марко Жмайло;
• Михайло Дорошенко;
• озеро;
• угода;
• козацький реєстр.

Картка № 2
Тарас Трясило;
Григорій Чорний;
“Тарасова ніч”;
“Золота рота”;
• угода.

Картка № 3
• Іван Сулима;
• Г.Л. де Боплан;
• Кодак;
• залога;
• реєстровці;
• фортеця.

Завдання 4. «Продовжте розповідь»
Команди повинні скласти розповідь з теми, яка присвячена розвиткові української культури. Для цього їм надається 5 хв. Під час відповіді працюють усі члени команди. Кожен з них говорить по черзі одне-два речення, а в результаті повинна вийти зв’язна, послідовна розповідь.
Максимальна оцінка в цьому конкурсі 6 балів. Теми такі:
1-а команда. Охарактеризуйте розвиток музики та театру на українських землях у першій половині XVII ст.
2-а команда. Охарактеризуйте розвиток архітектури на українських землях у першій половині XVII ст.
3-я команда. Охарактеризуйте розвиток живопису на українських землях у першій половині XVII ст.

Завдання 5. «Розв’яжіть кросворд»
Кожній команді на окремій картці даються однакові кросворди, які вони повинні розв’язати протягом п’яти хвилин. За кожне правильно відгадане слово нараховується один бал.
1. Бранці, яких захоплювали турки і татари під час нападів на українські і польські землі. (Ясир)
2. Вільні люди, які населяли південноукраїнські степи. (Козак)
3. Літературно-театральний твір побудований у формі діалогу, призначений для сценічного виконання. (Драма)
4. Привілейована піхота в турецькій армії, що поповнювалася примусовим набором хлопчиків-християн. (Яничар)
5. Старовинний пересувний ляльковий театр. (Вертеп)
6. Назва великого дерев’яного веслового військового судна в Османській імперії. (Каторга)
7. Найбідніший селянин, який не мав власного житла. (Комірник)
8. Маєток, велике багатопрофільне шляхетське господарство, орієнтоване на ринок. (Фільварок)
9. Велике приватне земельне володіння. (Латифундія)
10. Глава православної церкви в українських землях. (Митрополит)
11. Коротенька сценка переважно гумористично-комедійного характеру. (Інтермедія)
1




2





3





4






5






6







7








8









9










10










11











Наприкінці уроку підбиваються підсумки змагання, оголошується команда-переможець, разом з командирами команд учитель виставляє оцінки за роботу на уроці.

 Домашнє завдання

Повторити тему «Українські землі у першій половині ХVІІ ст.», підготуватися до тематичного оцінювання.

Немає коментарів:

Дописати коментар